Alt du bør vite om Google Consent Mode v2

SEO
Google Consent Mode v2

Denne artikkelen vil gi deg innsikt om:


Denne artikkelen gir en enkel oversikt over Google Consent Mode versjon 2, en viktig oppdatering som adresserer nettstedseieres og brukernes økende behov for datavern og -sikkerhet. Vi vil i denne artikkelen dekke de nye funksjonene i Consent Mode, konsekvensene for nettsideeiere og brukere, samt forslag til implementering. Vårt mål er å gi deg innsikten du trenger for å forstå og effektivt implementere Consent Mode v2 på ditt nettsted.

Hva er Google Consent Mode?

Google Consent Mode er en løsning designet for å respektere brukernes personvernvalg samtidig som det gir nettsideeiere mulighet til å samle inn verdifulle innsikter om trafikk og brukeratferd. Versjon 2 bygger på dette grunnlaget med forbedret funksjonalitet for å sikre at samtykkehåndteringen ikke bare er i overensstemmelse med loven, men også brukervennlig.

Hvorfor kommer versjon 2 og hva er nytt?

Det digitale landskapet er i konstant endring, spesielt når det gjelder personvern og databeskyttelse. Forbrukernes bevissthet rundt personvern øker, og med det følger strengere reguleringer, som GDPR i Europa og CCPA i California. Disse endringene krever at teknologiplattformer (i dette tilfellet Google) tilpasser seg for å tilby mer transparente og brukervennlige løsninger for samtykkebehandling.

Versjon 2 introduserer derfor forbedrede funksjoner for innsamling og behandling av brukerdata, noe som gir større fleksibilitet og kontroll til både nettstedseiere og brukere.

(Enkel) Implementering med sertifiserte partnere

Selv om det er fullt mulig å utvikle og implementere en løsning for Google Consent Mode V2 på egen hånd, er det desidert mest effektivt og enklest å velge en sertifisert partner av Google. Dette vil gi flere fordeler som:

  • Løsningen oppdateres av eksperter hvis det skjer endringer (hva skjer om v3 kommer?)

  • De fleste tilbyr en automatisk oppdaterende løsning for personvern- og informasjonskapselerklæringer.

  • Løsningene sikrer minimal forstyrrelse av brukeropplevelsen og lovlig innhenting av samtykke.

En liste over sertifiserte partnere finnes på Google CMP Partner Program, og i praksis så er det en cookie-banner som må installeres:

Google Consent Mode v2: Illustrasjonsbilde av en samtykkeboks fra CookieYes, brukt i et blogginnlegg om alt du bør vite om Google Consent Mode v2

Eksempel fra CookieYes sin løsning – brukeren kan enkelt samtykke umiddelbart eller se mer detaljert informasjon om sporing på den aktuelle nettsiden.

Oppsummering

Med introduksjonen av Google Consent Mode versjon 2 tar Google et viktig skritt mot å balansere behovet for datainnsikt med brukerens personvernrettigheter. Ved å implementere og optimalisere for disse nye funksjonene, kan nettsideeiere ikke bare forbedre overholdelsen av personvernlovgivningen, men også tilby en mer respektfull og transparent brukeropplevelse.

For de som ønsker å sikre en sømløs integrasjon av disse funksjonene, står Samare klar til å bistå. Som et digitalt markedsbyrå med ekspertise i implementering av Consent Mode V2, kan Samare tilby verdifull veiledning og støtte, noe som gjør overgangen både effektiv og i tråd med beste praksis for personvern.


FAQ

  • Ja. I Norge var fristen for dette 6. mars 2024.

  • Så lenge du annonserer via Google sine plattformer i EU / EØS, så vil du trenge oppgradere eller implementere Google Consent Mode V2.

  • Foruten å ikke overholde gjeldende personvernlovgivning så vil måling, rapportering, kundelister og remarketing bli ineffektivt. Videre vil også budalgoritmer operere på unøyaktige data, noe som fører til dårligere budsjettsbruk.

Forrige
Forrige

Hvordan skrive for både mennesker og søkemotorer?

Neste
Neste

Derfor bør du vise ansattbilder på nettsiden din